Tuesday, May 10, 2005

KEMALANGAN DI MANA SAHAJA

- Ini cerita semalam, Isnin pagi...

Keluar dari rumah, jalan 'smooth' saja. Menghala ke Putrajaya, kereta semakin banyak. Sesak sekejap. Encik Polis hanya berdiri di sisi jalan, memerhati. Lalu saya bagi signal untuk ke jalan lain. Bukan saya saja berbuat begitu. Orang lain pun sama juga. Jalan alternative yang tak sesak jadi sesak pula.

Beberapa meter saja sampai ke simpang untuk ke pejabat. Kereta bergerak perlahan pula. Dalam kepala berfikir lagi. Di sini pun sesak juga tapi kenapa? Kalau ke Putrajaya lainlah cerita. Ada NAM.

Rupannya berlaku kemalangan. Dari kereta saya lihat seorang lelaki terbaring di tengah jalan. Di bahu jalan saya lihat ada beberapa kereta berhenti. Ada lelaki dan perempuan di situ. Ada yang perihatin meminta kenderaan yang lalu memperlahankan kenderaan masing-masing. Jika tidak mungkin mangsa akan dilanggar lagi. Rasanya kemalangan itu masih baru lagi, tiada polis atau ambulan di situ.

Saya melihat juga..(dari dalam kereta sahaja) samada mangsa itu dikenali atau tidak atau rakan sekerja. Simpati pada beliau. Pagi-pagi hari keluar mencari rezeki tapi ditimpa kemalangan. Bagaimana penerimaan keluarga beliau. Kiranya dia mempunyai anak-anak, alangkah sedihnya hati anak2 dan kaum keluarga... Baru bersalaman, kemudian mendengar berita sedih.

Nota kaki:
Kemalangan berada di mana-mana, tanapa diketahu bila waktunnya. Bila keluar dari rumah bacalah doa yang sepatutnya. Semoga kita selalu berada di dalam lindunganNYA dan terhindar dari segala bahaya.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home