Friday, April 15, 2005

TAK MAU KA?

Saya dikunjungi oleh seorang wakil bank. Di tangannya ada risalah. Fikiran pun dah tahu apa maksudnya. Nak perkenalkan kad kreditlah tu..
"Cik.., kami ada offer utk. pelanggan baru. "
"Terima kasih. Tak mahulah..."
"Ada offer lagi.." Dia memujuk.
"Terima kasih... saya dah ada kad."
"Bank mana?" Dia ingin tahu pula.
"... bank." jawapan saya.
"Kalau cik jd pohon, cik dapat telefon bimbit & yuran percuma 3 tahun....
Tak mahukah?" Dia masih tidak berputus asa sambil menunjukkan talipon bimbit yg. dioffer.

Hati ini dah geram. Tak faham-faham lagi bila org. dah tak mahu.
"Encik.. saya dah ada H/S. Buat apa saya banyak2? Saya bertanya kepadanya.
"Terima kasih.. maaf saya tak berminat." sambung saya lagi.
Dia terdiam sambil berlalu pergi. Ada wajah kecewa di wajahnya.
Situasi begini memang selalu berlaku. Akan berlarutan kalau kita hanya mendiamkan diri. Mereka akan cuba memujuk selagi tak dapat pelanggan. Sekali fikir memang boleh tergoda dgn. tawaran2 yg. diberikan. Ada yg. offer kad Touch n Go, Jam dan lain-lain lagi. Ialah... mereka bekerja utk. cari pelanggan. Mungkin boleh dapat komisen lebih jika ramai yg. memohon.
Kad kredit... teman sewaktu poket kosong? (Tiada tunai di tangan). Memang mudah menggunakan. Tenyeh aje.. Barang yg. diperlukan akan cepat dimiliki. Tapi bila waktu membayar ada yg. sakit... Tak sesenang masa membeli barang.
Kad kredit memang diperlukan. Namun kena tahu bila nak menggunakannya... yakni berbelanja dengan berhemah. Kerana terlalu seronok menggunakannya... Perbelanjaan melebihi ceiling..

0 Comments:

Post a Comment

<< Home