Monday, May 30, 2005

KURSUS VS MAKAN

Seminggu menghadiri kursus.... rasanya bagai terlupa dengan dunia luar. Masa agak terhad sekali. Pagi-pagi sudah berada di dalam bilik kursus. Petang baru balik. Dapat penceramah yang pandai menggunakan teknik ceramah, mata akan segar bugar. Dapat pula penceramah yang tak peka dengan peserta kursus. Bercakap secara mendatar. Tiada high tone atau diselang seli dengan jenaka.... Mata pun jadi kuyu. Walau pun tajuk memang menarik sekali.

Namun begitu yang paling menarik sekali kata rakan-rakan.... Makan memang terjaga. Tea pagi, tea petang dan lunch. Menunya pula memang terangkat. Ada suara-suara nakal berbisik. Masa kursus adalah masa untuk menaikkan berat badan. Betul juga.... Hari-hari bekerja hanya pergi bersarapan dan makan tengahari. Menu memang tak lebih dari 2 atau 3 jenis makanan sahaja. Masa kursus.... lebih dari itu.

Kebaikan kursus pula kita dapat lebih pengetahuan daripada sedia ada. Belajar sesuatu yang baru. Dapat bertemu dengan rakan-rakan baru. Saling bertukar pengalaman dan sebagainya. Walaupun di bawah kelompok yang sama tapi sukar juga untuk bersua muka disebabkan lokasi kerja yang berlainan.

Habis shj kursus tersebut, saya terus menghadir kursus kecergasan. Kursus ala-ala aerobik. Elok juga... dah duduk dalam kelas yang berhawa dingin, kali ini biar badan panas sedikit. Biar lemak-lemak yang seminggu terkumpul itu keluar sedikit. Bukan sahaja perempuan yang meminati, lelaki pun turut serta. Lelaki sekarang pun dah pandai nak jaga body. Banyak juga tips yang dipelajari semasa buat latihan itu. Cara pernafasan dan lain2 lagi. Ada masanya kita buat senaman yang sama tapi teknik yang silap. Sudahnya tak dapat apa-apa pun.

Berpeluh juga hari itu.... kerana instructor itu keturunan sikh; jadi kami pun belajarlah sikit2 tarian bangra.

Dan seminggu pun berlalu tanpa dapat berbuat apa-apa. Balik pejabat.... kerja dah bertimbun.

*** Jadi penceramah sebenarnya bukan mudah, kena belajar juga supaya dapat menarik minat peserta. Tajuk inilah yang kami berikan untuk peserta kursus suatu waktu dulu.... semasa sessi pengucapan awam. 'Apa yang perlu dilakukan oleh Penceramah untuk menarik minat penonton/peserta supaya ceramahnya tidak kelihatan membosankan'. Banyak tips yang diperolehi bila peserta sendiri memberikan cadangan.

2 Comments:

At 10:46 AM, Anonymous Anonymous said...

Ija biasalah kan bila koz perut penuh tapi kepala ????? hahaha Tapi ikut keadaan juga kan.. bila instructornya bagus.. perut pun kenyang minda pun gedeban(advance haha..)tak gitu????

 
At 11:04 PM, Anonymous Anonymous said...

nina:
ada org. takut gi kursus, takut naik kiraan kg..:p

 

Post a Comment

<< Home